10 viktiga punkter när du ska välja nytt affärssystem inom retail och detaljhandel

Posted by Zedcom | 2019-06-25 13:32

Det går långsamt för företag inom detaljhandel, retail och butik att flytta upp i molnet. Vi har hjälpt många kunder med övergången till molnet och därför tycker vi att det är dags med en lista som förhoppningsvis hjälper ert företag att ta steget.

  • Inom detaljhandeln är mindre och medelstora företag betydligt bättre på att flytta upp i molnet. Stora företag sitter ofta fast i komplexa lösningar. Samtidigt erbjuder inte alltid molnlösningarna den funktionalitet som krävs. Man behöver inte göra hela transformationen i ett nafs, man kan stegvis förflytta sig till molnet. Flytta de funktioner du kan för att dra nytta av de många fördelarna som molnet ger. En hybridmiljö kanske är det bästa alternativet för ditt företag.

  • Att byta affärssystem är ingen dans på rosor. Man får räkna med en inkörningsperiod. Därför är det av stor vikt att hitta en leverantör som man kan lita på. Konsulterna bör vara införstådda med era arbetsprocesser och ha bra koll på verksamheten. Vårt tips är träffa flertalet leverantörer som har referenskunder inom detaljhandel och retail. Du vill inte vara leverantörens pilotprojekt. Läs mer om Lakritsrotens resa mot ett nytt affärssystem här.
  • Framtidssäkra ditt byte av affärssystem redan från början. Gamla lösningar finns det gott om. De är mogna och kan fungera väldigt bra. Problemet kan vara att det inte investeras i utveckling och när det sker snabba förändringar så följer inte lösningen med. Se till att det finns en framtidsvision hos leverantören som kan ta er framåt och att det investeras i ny teknik.

  • Systemet ska göra saker på ett bättre och smartare sätt. Gör en specifik kravlista på de funktioner som ni önskar. Digitalisering handlar om att underlätta det dagliga arbetet. Men också om att ta tillvara sina medarbetares kompetens och potential. Desto mer ni kan underlätta och automatisera, desto starkare blir din verksamhets ryggrad.

  • Betala bara för det ni använder. I Moderna affärssystem ska man kunna anpassa funktionerna. Är någon funktion överflödig så ska den definitivt inte utgöra någon kostnad. Minskar antalet användare så ska kostnaderna anpassas efter det.

  • Tillgänglighet är en viktig faktor. I föråldrade system kan man inte logga in där man önskar utan man måste följa systemets premisser. Se till att ditt nya affärssystem är tillgängligt där du är.
  • Att byta till ett affärssystem som kräver dyra servrar och installationer är inte ett alternativ i dagens värld. Det bästa alternativet är att välja ett abonnemang så att man slipper oförutsägbara kostnader.

Läs mer om affärssystem för detaljhandeln

Tags: visma.net, Molnbaserat

Skriven av Zedcom

Zedcom erbjuder helhetslösningar inom IT, affärssystem och drift.