Så optimerar du sälj och marknad med Hubspot

Posted by Zedcom | 2021-07-07 08:45

Många marknadsförare och säljare har tillgång till bra verktyg som bidrar till att öka kundstocken och få in fler leads. Men ett stort problem är att avdelningar arbetar i silos. Högerhanden har helt enkelt ingen aning om vad vänsterhanden gör. Olika avdelningar kan ofta råka ut för att kontakta samma person med olika budskap och har dessutom svårt att se vilken faktisk effekt insatser ger, eftersom CRM:et inte är sammankopplat med exempelvis hemsidan. I slutändan krävs manuella uppdateringar efter att samtal, möten eller mejlkonversationer genomförts. Tid som istället borde läggas på värdeskapande insatser. Men det behöver inte vara så!

Med Hubspot får du en 360-graders vy på allt från marknadsföring till säljaktiviteter ner på individnivå. Hubspots kärna är ett användarvänligt CRM. Men till skillnad från andra system så har du tillgång till marketing automation, sales och service helt integrerat i CRM:et. 

För det är genom samarbete, service och kommunikation du kan bygga meningsfulla och bestående relationer med dina kunder och leads. 

På Hubspot ser man försäljningen i tre faser som konstant föder varandra: Attrahera, Engagera och Glädja.

För att visualisera metodiken har Hubspot gjort ett hjul av säljprocessen istället för den klassiska tratten. Modellen förklarar det momentum du får när du anpassar hela din organisation kring att leverera en enastående kundupplevelse som i sin tur driver rekommendationer och då upprepa försäljningen.

 

Men varför skrota den klassiska tratten? 

Peer-to-peer-rekommendationer, word of mouth spelar en större roll i köpprocessen någonsin tidigare. I en amerikansk studie svarade 81 procent av de tillfrågade att de litade mer på vänner och bekantas rekommendationer än på företag. 

Dessutom har sociala mediers intåg i vardagen möjliggjort för konsumenter att i högre grad kunna tipsa – eller varna – andra om företag som de gillar eller ogillar. 

Tratten visar med andra ord hur du får in kunder - men tar inte i beaktning hur befintliga kunder kan hjälpa ditt företag att växa. Därför är hjulet en bättre liknelse för tillväxt. Genom att ge rådgivning i försäljningsprocessen för att hjälpa kunden hitta rätt lösning och genom att erbjuda support och service för att hjälpa befintliga kunder, är det större sannolikhet att dessa kunder rekommenderar dig och ditt företag till sina vänner och kollegor. 

Låt oss titta närmare hur det kan gå till i praktiken och vilka verktyg du har att tillgå med Hubspot:

Marketing Hub innehåller bland annat:

1. SEO-granskare

SEO är ständigt föränderlig. Det kan vara svårt att förstå vilka nyckelord som ska prioriteras för att generera trafik och omvandlingar.

Det är där HubSpots SEO-verktyg kommer in. Du får rekommendationer om hur du optimerar din webbplats för SEO, rankad i prioriterad ordning för att visa vilka optimeringar som kommer att ha störst inverkan på dina resultat i sökningen. Se exakt vilka sidor som behöver uppdateras, vilka åtgärder som ska vidtas och se när din webbplats SEO förbättras.

Planera din innehållsstrategi och bygg sökauktoritet

Idag belönar sökmotorer webbplatser vars innehåll är organiserat efter ämnen. HubSpots verktyg för innehållsstrategi gör det enkelt att upptäcka och rangordna de ämnen som är viktiga för dig och dina kunder.

Du får ämnesförslag baserat på relevans, konkurrens och popularitet samt tillgång till månatliga sökdata så att du kan uppskatta hur rankning för specifika ämnen kommer att översättas till organiska trafikvinster. Använd sedan HubSpots integrerade innehållsverktyg för att skapa kluster av webbsidor och blogginnehåll runt vart och ett av dina kärnämnen.


2. Ad tracking och reports

Nu kan du slänga excel-filerna och direkt visa ROI på dina annonser i exempelvis facebbok, linkedin och google ads. 

Den smarta trackingen visar direkt värdet av annonseringen och exakt hur besökare har konverterats till kunder. Vilken kampanj eller eller kanal som konverterar besökare och i slutändan vilka källor du finner dina senaste kunder.

Med HubSpot är analys inbyggd i allt du gör. Se detaljerade rapporter för var och en av dina marknadsföringstillgångar, från hemsidan och målsidor, till e-post, blogginlägg, sociala mediekonton, CTA:s och mer. Lägg sedan till valfri rapport i instrumentpanelen så att du spårar dina mest kritiska mätvärden på ett ställe - och enkelt kan dela dessa insikter med resten av ditt team.

Med HubSpots integrerade analys har du all information du behöver för att göra smartare, datadrivna beslut som hjälper dig att växa.

3. Publicering och monitering av sociala medier

Via Hubspot kan du publicera och bevaka alla some-kanaler i ett och samma fönster. Missa inte någon interaktion och svara direkt via Hubspot.

4. Live chat

Få direktkontakt med kunder via chatfunktionen. Använd smarta bots för att kvalificera kontakten så att du kan fokusera på kommunikationen som konverterar.

5. Marketing automation

Eftersom du har en 360-graders vy på alla kontakter kan du skräddarsy kommunikationen till enskilda leads. Bygg workflows som triggas av utvalda beteenden så att du kommunicerar rätt sak i rätt tid och alltid är top of mind. 

Automatisera segmenteringen av dina kunder och anpassa annonseringen beroende på kundsegment. 

Visualisera, anpassa och anpassa dina arbetsflöden enkelt

Skapa sofistikerade, riktade arbetsflöden utan huvudvärk och ge varje kontakt i din databas den uppmärksamhet de förtjänar.

Den visuella redigeraren gör det enkelt att föreställa sig arbetsflöden i realtid - oavsett om du bygger enkla uppföljningskampanjer eller komplexa flerstegsresor med flera grenar.

Utlös interna aviseringar för ditt team när en kontakt visar intresse för en specifik produkt och lägg till uppgifter i HubSpots CRM eller Salesforce för att uppmärksamma ditt säljteam om kontakter de ska följa upp. Möjligheterna är oändliga.

Ta reda på mer om Marketing hub >>

När ditt lead blivit kvalificerad och är mogen för beslut är det dags att lämna över till säljavdleningen som givetvis också har verktyg för en effektiv och skäddarsydd säljprocess. 

En frustration hos många säljare är just administrationen av säljprocessen. Med Hubspot får du ett friktionsfritt arbetsflöde så att säljaren kan fokusera mer på att avsluta affärer. 

Verktygen i Hubspots sales hub består bland annat av;

1. E-postmallar

Spara tid genom att förvandla dina bästsäljande e-postmeddelanden till mallar som kan delas med ditt team. Anpassa bara med data från ditt CRM och tryck på skicka.

Bygg ett bibliotek med användbart försäljningsmaterial för hela teamet, dela dokument direkt från din Gmail- eller Outlook-inkorg och se vilket innehåll som stänger erbjudanden.

 

2. E-postspårning

När du skickar mejl via Hubspot du kan följa upp när och om mottagaren läst ditt mejl så att du kan återkomma exakt vid rätt tidpunkt och stänga erbjudanden snabbare. Inget gissningsarbete involverat.



Samtalsspårning och inspelning

Ring och spela in samtal direkt från din webbläsare och logga dem automatiskt i Hubspots CRM. Allt blir automatiskt dokumenterat så att andra kan ta vid om behov. 



Tidsbeställning & mötesplanering

Eliminera det smärtsamma fram- och tillbaka mejlandet för schemaläggning av möten. Dela en länk som ger potentiella kunder möjlighet att välja en tid som fungerar för alla - den synkroniseras automatiskt med din Google- eller Office 365-kalender.

 

Försäljningsautomation

Automatisera din försäljningsprocess med en personlig touch. Ställ in en serie personliga e-postmeddelanden och uppföljningsuppgifter så att du håller dig uppmärksam under hela försäljningsprocessen.

 

Försäljningsanalys och rapportering

Svara på viktiga frågor om försäljningsprestanda genom att samla alla dina data på ett ställe. Med en smart dashboard får du en överblick av din eller teamets process så att du kan förutsäga effektivt och leverera exceptionella resultat.

Mobil CRM-app

Hantera dina kontakter, erbjudanden och uppgifter från valfri plats och enhet. Håll koll på dina leads medan du är på resande fot eller bort från skrivbordet.

 

Kontobaserad marknadsföring

Bygg djupare relationer och förvandla dina värdefulla målkonton till kunder. ABM innehåller samarbetsvilliga, intuitiva verktyg som förenar dina sälj- och marknadsföringsteam.

Läs mer om Sales hub >>

När både marknadsavdelningen och säljavdelningen arbetar i samma verktyg och kan följa upp exakt vilka insatser som ledde till en affär kan mer energi läggas på det som fungerar och mindre tid på excelark. 

Psst! Nu kan du dessutom integrera ditt affärssystem med Hubspot! Läs mer >>

Tags: Hubspot, CRM, Marknadsföring, Sälj

Skriven av Zedcom

Zedcom erbjuder helhetslösningar inom IT, affärssystem och drift.