Lakritsroten satsar på ett smart affärssystem i molnet

Skriven av Zedcom |

Lakritsroten är en spännande specialistbutik med 100 % lakrits. År 2007 etablerades den första butiken i Stockholm och mycket har hänt sedan dess. Nu står Lakritsroten inför en spännande framtid och med digitalisering och effektivisering som ledord har de valt att byta till ett molnbaserat affärssystem. Förutom att implementera Visma.net kommer också dagens hantering av lagret ersättas av lagerhanteringssystemet Bitlog.

Vi vill lägga tiden på det vi är bra på, lakrits, och tror att vi kommer få det utrymmet framöver med Visma.net”, säger Erik Dahlén, VD på Lakritsroten.

Raw Citronpaj med lakritsswirl2013 började Lakritsrotens resa mot något mycket större än den lilla specialistbutiken på Sveavägen. Idag kan du känna doften av Lakrits på inte mindre än fem platser i Stockholm och därtill både i Göteborg och Malmö. Det senaste tillskottet var en butik i Moodgallerian i Stockholm, där öppningen ägde rum i början av februari i år. För övriga Sverige finns lakritsroten.se med en välfylld e-handel. På lakritsroten.se finns också en uppsjö av lakritsrelaterade recept inom alla olika måltidskategorier och ett av Erik Dahléns favoritrecept är Raw Citronpaj med Lakritssvirvel.

Lakritsrotens målsättning är att leverera en helhetsupplevelse med fokus på kunskap, hantverk och inspiration – där allt andas lakrits. En hög servicegrad och närhet till kunderna ses som en självklarhet och då måste allt i bakgrunden ”bara fungera”.

I vårt nuvarande affärssystem lägger vi alldeles för mycket tid på att felsöka, vi har inte tid med det. Den största vinsten vi ser med att byta till Visma.net är tidsbesparingen vi kan få av att effektivera och automatisera många våra flöden, säger Erik Dahlén.

Anledningen till att de samtidigt valt att implementera Bitlog grundar sig i att effektivisera lagerhanteringen för att kunna leverera varorna till kunderna snabbare.

Jag ser det som att Bitlog gör oss smartare och det är något som kommer spilla över på servicegraden till våra kunder, säger Erik Dahlén.

Han hoppas också att bytet kommer att öppna nya dörrar där de får mer insyn inom branschen, lär känna sina kunder bättre och på så sätt kunna utveckla verksamheten ännu mer.

Anledningen till att de valt Zedcom som partner för implementering och framtida support förklarar Erik med att de vill ha en partner som ligger i framkant när det gäller digitalisering.

Vi vill ta rygg på framtidens trender och ha en partner som lyfter oss, vilket jag upplever att Zedcom gör. Vi är mycket nöjda med samarbetet hittills och längtar efter att komma igång på riktigt.

Implementeringsprojektet är i full rullning och Lakritsroten har planerat att gå live med Visma.net och Bitlog den första april i år.

Tags: Bitlog, ERP, visma.net, Molnbaserat, Case Studies

Skriven av Zedcom

Zedcom erbjuder helhetslösningar inom IT, affärssystem och drift.